می گیلان

تاریخ, موسیقی, فرهنگ, جغرافی, زبان, شعر و مسایل روزمره گیلان

نگاهی به گیلکی ویکی پدیا

Posted by صابر در سپتامبر 27, 2009

همانطور که اکثر شما می دانید ویکی پدیا یک دانشنامه آزاد است که افراد اطلاعات خود را در ان قرار می دهند و همه می توانند از آن اطلاعات اسفاده کنند. و احتمالا این را هم همه می دانید که به زبان های مختلف است. و باز هم احتمالا می دانید که ویکی پدیا به زبان گیلکی نیز وجود دارد. من در این جا دیدگاه هایی پیرامون ویکی پدیای گیلکی ارائه خواهم داد.

1-ویکی پدیای گیلکی محیط جالبیست برای قرار دادن اطلاعات به زبان مادری و به قولی فرصتیست برای گیلکان.

2-اطلاعات زیادی در این دانشنامه وجود دارد

3-اطلاعات اکثرا بسیار ناقص است

4-مقالات در حد مقاله نیست اکثرا

5-منابع به صورت کامل بیان نمی شود

6-راهنمایی برای افراد مبتدی و علاقه مند وجود ندارد

7-مطالب می توان گفت به صورت کلیشه ای بیشتر به مسائل بومی گیلان و مازندران می پردازد

8-مسائل غیر بومی هم به صورت کم و ناقص و بیشتر در زمینه جغرافی است

9-مسائل علمی خیلی کم است

10-اکثرا مشاهده می کنم که نویسنده با یکی دوخط نصفه و نیمه مقاله ای می سازد و ان هم صرفا برای ساخت مقاله است

11-بعضی اوقات فقط تیتر وجود دارد و این نمی توان گفت جالب است.

12-معمولا برای این که جملات شبیه فارسی نشوند کلمات را سعی می کنند به گونه ای دیگر بچینند که از حالت گیلکی که مردمان به آن صحبت می کنند دور می شود و اصلا شیوه نوشتن اشتباه می شود گاهی. گیلکی که هیچ، معلوم نیست به چه زبانی نوشته شده، فقط واژه ها گیلکی است. گیلکی اسپرانتو نیست که بتوان جای واژه ها را تعویض کرد.

13- با توجه به تعداد کاربران تعداد مقالاتی که وجود دارد خوب است و این نشان از همت بالای اعضای اصلی آن دارد.

خب من تا این جا هر خوبی و یا چیز ناقصی که دیدم نوشتم. حالا پیشنهاد هایم را بیان می کنم. البته من که این گونه بالای منبر رفته ام، خودم دو سه مقاله بیشتر در ویکی پدیا کار نکرده ام. تعداد زیادی داشتم ولی خب راهنمایی نیست که بتوانم یک مقاله را با اصول ویکی پدیا تدوین کنم.

پیشنهادات من:

1-مطالب بیشتر به طرف نیاز روز و جنبه علمی رود

2-مطالب کامل و طولانی تر و پربار تر شود

3-از منابع خوبی استفاده شود

4-نیازی نیست که فقط تعداد زیاد بگذاریم، بهتر است به کیفیت مقالات پرداخته شود. یک مقاله کامل بهتر از 10 مقاله یکی دوخطی است

5-به همان زبانی که گیلکی حرف می زنیم، بنویسیم، حالا می خواهد جمله شبیه با جملات فارسی هم بشود چه مسئله ای دارد؟ به این فکر کنید که فارسی شبیه به گیلکی شده، نه گیلکی به فارسی. شما اگر نگاه کنید شبکه به اصطلاح باران وقتی نمایش فیلم طنز می گذارد کسی ایراد نمی گیرد، ولی وقتی بعد از نیمه شب که همه خوابیده اند، اخبار شباهنگاهی به زبان گیلکی پخش می کند همان عده معدود که اخبار را دیده اند،از زبان گوینده ایراد می گیرند. دلیل این است که همانطور که حرف می زند اخبار نمی گوید، درست است که گیلکی هم مانند زبان های دیگر شیوه های رسمی و عامی و غیره دارد، ولی آ چیزهایی که من می بینم نه رسمی است نه عامی. حالا ما هی بخواهیم از کلمات قدیمی که دیگر الان کسی استفاده نمی کند و کاربرانی مثل خودم زیاد معنی را دریافت نمی کنیم استفاده کنیم، آدم بیشتر دور می شود. بعضی ها هم می آیند این متن های با واژگان از یاد رفته را می گذارند و در پایان کار، ترجمه آن واژگان را می آورند، بازهم خواندن و تجزیه تحلیل به راحتی نخواهد بود. بنده معمولا تا نیمه کار بروم و ببینم خواندن مقاله برایم دشوار است، همانجا ول می کنم و سراغ جای دیگری را می گیرم.

6-سعی بر تنوع در کار باشد، مثلا یک نفر در زمینه فوتبال کار می کند بیاید تیم های لیگ برتر ایران و … یکی مسائل کوهنوردی یکی کامپیوتر.

7-مطالب جذاب باشد

8-راهنمای ساخت و ویرایش مطالب در اختیار عموم قرار گیرد. مثلا به دو مطلب زیر توجه کنید

مرغ عشق در یکی پدیای فارسی

ترجمه همان در ویکی پدیای گیلکی که خودم انجام دادم

اگر نگاه کنید می بینید چقدر در گیلکی کمبود هست. از نظر محتوا کامل است ولی چیدمان ویکی پدیایی ندارد. نحوه این چیدمان او این حرف ها در ویکی پدیای گیلکی نیست.

این ها پیشنهادات من بود. امیدوارم کسانی که وقت به صورت جدی گذاشته اند و روی این دانشمنامه به زبان گیلکی کار کرده و می کنند و این کار آنان شایسته تقدیر است، از دست من دلخور نشوند. پیشنهادات من با نیت خیر بوده.

____________________________

این بخش بعداَ به نوشته اضافه شده است.

راهنمای نوشتن در ویکی پدیا

3 پاسخ to “نگاهی به گیلکی ویکی پدیا”

  1. خیلی خوب بود.این یکی از بهترین موشکافیهایی بود که درمورد ویکی گیلکی خواندم. تو سایت گیلیار هم دوست دیگرمون فعالیتهای خوبی رو درمورد گیله ویکی شروع کردن. با هم ادامه میدیم

  2. رهنما said

    دوست من سلام
    خوشبختانه تا الان همین اقای امین ثنایی یک تنه هر راهنمایی که خواستیم در اختیارمون گذاشتن واقعا صبر و تحمل ایشون تو این موضوع ستودنیست
    دوست من فعلا اضافه شدن حتی یک نفر به گیله ویکی نویسی شده جزء ارزوهامون دست ما برای یاری خواستن درازه

  3. ورگ said

    سلام. تی دس درد نکونی. عالی بو. ای وانیویس ژ لینکه نئنم وبمجی مئن.

پاسخی بگذارید

 
