می گیلان

تاریخ, موسیقی, فرهنگ, جغرافی, زبان, شعر و مسایل روزمره گیلان

آموزش گیلکی یا آموزش فحش گیلکی

Posted by صابر در مارس 6, 2010

تا به حال چندین فایل صوتی، بین گوشیهای گیلک ها، به صورت بلوتوث انتشار پیدا کرده تحت عنوان آموزش گیلکی، من دوتای آنها را گوش کردم و آنها سراسر فحش و تبدیل کلمات خوب و مثبت فارسی به کلمات زشت و رکیک یا عبارات این چنینی در گیلکی است، برای خنداندن مردم! معمولا دو گوینده با حالات جلفی این برنامه ها را اجرا می کنند. امشب بحث کوتاهی در این زمینه با یکی از دوستان انجام دادم، من می گفتم که نباید چنین کارهایی را پخش کرد چون برای وجه زبان گیلکی خوب نیست. در عوض او می گفت وجه زبان گیلکی همین است! بعد از صحبت کوتاهی روشن شد که در فارسی و … هم این خبر هست و در این صورت آن ها هم در این مورد همسان هستند. بعد من دلیل آوردم که در این جا گوینده فارسی را با لحن محترمانه بیان می کند ولی گیلکی را آن یکی آن طوری فحش می دهد. این می تواند در عین حال که گیلکی به خودی خود نه زبان دور از ادبیست، این می تواند بر وجه اجتماعی آن در تفکر عامه مردم تاثیر گذار باشد. مثال آوردم که شاید پدر مادری با شنیدن همچین چیزهایی دوست نداشته باشند با فرزند خود به زبانی حرف بزنند که سراسر فحش و ناسزاست.

بعد از این او به من گفت حرفت را قبول ندارم، البته دلیل هم نیاورد، من هم با الفاضی به فارسی به او گفتم که برایم مهم نیست. البته چون کمی رکیک بودند من اینجا نمی آورم. او به من گفت تو یک فاشیستی! آدم باید توانایی قبول حرف ها را داشته باشد…

البته خیلی از صحبت های دیگر که ذکر آنها در اینجا زائد بود را نه من حوصله داشتم بیاورم و نه این که لازم بود بیاورم. مخلص کلام، به نظر من این چنین چیزهایی خواسته یا ناخواسته در ضمیر ناخودآگاه خیلی ها تاثیراتی می گذارد که شاید خودشان متوجه نشوند ولی امکان دارد در نحوه برخوردشان تاثیر گذار باشد، دست اندرکاران تهیه این کارها اگر پشیزی برای هویت خود و زبان خود که یکی از وجوه اصلی هویت شان است ارزش قائلند – که بعید می دانم – دیگر این کارها را نکنند، چرا که خواسته یا ناخواسته کارهایشان نتایج منفی برای هویت شان اینجاد خواهد کرد. و همه هم بدانند که عکس این کار یعنی به کار بردن واژه های خوب گیلکی در برابر فحش های فارسی کار بسیار ساده ای است! و این هم می تواند اثباتی باشد که گیلکی زبان فحش و ناسزا نیست، اگر دلیل آن باشد پس فارسی و … هم همه زبان های فحش و ناسزاست!

9 پاسخ to “آموزش گیلکی یا آموزش فحش گیلکی”

  1. ورگ said

    مو تی همره کاملن موافقم. در ضمن، اونی که تأ بوته «فاشیست»! خودش به نظر رسنه ویشتر فاشیست ببون. ای روزؤن مُد ببؤ، هرکی خأنه یک قؤم ِ خاسته و مطالبهٰ سرکوب بکونی، گونه: تو فاشیستی!!!

    • صابر said

      نه بره، اون اوتویم نیه، بیده یی انه قبلاً. هونی ایسه کی در زمینه نرم افزار می امرا کار کودی، ایبارم زیته جلسه دورون ایسابو

  2. kaveh said

    دوست من باهات موافقم راستی آدرست تو لاهیج لینک ثبت شد

  3. kamyar said

    man ham kamelan ba shoma moafegham va kheyli khoshhalam ke adam haye roshanfekri mesle shoma hanuz tu jamee hastan
    kamyar kordestan

  4. pyruz said

    salam

    doooste aziz bahat movafegham vali khob ma khodemun gilak hastim va midunim ke in vaghiyat dare va ma gilani ha vaghe an injuri hastim va osulan moghe tamjid o tarrrif az fohsh estefade mikonim va dar hengame asabniyat ham az hamin esetalhat estefade mikonim….

    bebinid in eshkali nistesh ke in estelaaahhhat rayej pakhsh beshe vali khob moshkele ma janbe baghie afrad mibashaddddd….;)

  5. iman said

    سلام من می میخوام گیلکی یاد بگیرم کسی میتونه کمکم کنه ؟ لطفا

  6. حسین عزیز نژاد said

    با سلام ممنون میشم در مورد آموزش مکالمه رورمره گیلکی آموزشی بزارین -مطالب که گذاشتین عالی بود اما خیلی سخته برای شروع مناسب نیست من هرچه جستجو کردم به زبان ساده چیزی پیدا نکردم

  7. وحید said

    می نظر هم اصلا خوب نییه که وجه منفی، گیلکی جی مردوم ذهن میین شکل بیره، ناخودآگاه اوشون وجود میین نهادینه بونه واین اصلا مطابق با واقعیت نییه، اصولا ایجاد جو مثبت تونه به فراگیری زبوءن گیلکی کمک بوءنه نه ای جور کارُن که بدون فکر فقط مسخره بازی ر پخش بوءنه! خیلن نم هیتو ایشون بلوتوث کنن ایرا اورا و ندونن که چه ضرری کیلکی ر و خو فرهنگ ر دره.

پاسخی بگذارید

 
