می گیلان

تاریخ, موسیقی, فرهنگ, جغرافی, زبان, شعر و مسایل روزمره گیلان

گیلان امروز

گیلان در گذشته یک کشور مستقل بود، از زمان پیدایش تا زمان شاه عباس صفوی. درباره فرهنگ و هنر و اقتصاد گیلان در دوران باستان در آینده خواهم نوشت. پس از اشغال وحشیانه گیلان بدست شاه عباس خونخوار و شیاطین سرخ و وحشی صفوی، باز هم تا دوران پهلوی، گیلان به صورت ایالتی اداره می شد، یعنی یک نفر از طرف حکومت مرکزی گیلان را اداره می کرد و کسانی که مدیریت امور گیلان را در دست داشتند، اغلب گیلانی بودند. در این زمان، انگلیسی ها طی یک آمارگیری استان های ایران را رده بندی کردند، گیلان در رتبه نخست قرار داشت.

با روی کار آمدن حکومت پهلوی، نظارت بر استان ها از طرف دولت مرکزی انجام می گرفت و مرزبندی های کشوری را تحت نام استان در این زمان انجام دادند. کارهای اقتصادی و زیربنایی در این زمان به دست دولت مرکزی افتاد.

حالا 84 سال از آن زمان می گذرد. چه بر سر گیلان آمده است که پس از گذشت این 84 سال به رده های آخر این جدول سقوط کرده است؟ چرا گیلان دارای در رتبه های اول جدول نرخ بیکاری بالای در کشور است؟ چرا گیلان نه صنعت درست و حسابی دارد و نه قطب گردشگری است نه کشاورزی؟ چرا اکثر کارخانجاتی که در گیلان هستند مربوط به چیپس و پفک و پوشک بچه و… می شود و یک کارخانه صنعتی بزرگ در گیلان نداریم؟ چرا برنج گیلان در انبارهای کشاورزان باقی می ماند؟ چرا چای و ابریشم و نوغان در به این روز افتاده اند؟ چرا کثیف ترین رودخانه جهان در گیلان قرار دارد؟ چرا اقتصاد استان فلج شده است؟ چرا زبان گیلکی در حال نابودی می باشد؟

در گفتگویی که با یکی از مطلعین امور گیلان انجام دادم، ایشان سه دلیل برای این موضوعات عنوان کردند که از درون آن ها شاخه های زیادی بیرون می زند و من در پائین با اضافات خودم آن ها را بیان کردم:

1- در گذشته گیلان با روسیه تزاری هم مرز بود، یک امپراتوری که بخش وسیعی از جهان را در اختیار داشت و به همین دلیل گیلان با بخش وسیعی از جهان راه ارتباطی داشت.از اینرو یک ایستگاه اقتصادی بود. و پس ازبه وجود آمدن شوروی کمونیستی ایران با شوروی به دلیل کمونیست بودنش ارتباطی نداشت و نقش گیلان کم کم رنگ باخت و در حال حاضر درست است که جمهوری آذربایجان، گیلان را به اروپا وصل می کند ولی در مقابل روسیه تزاری چیزی نیست.

2-دولت مرکزی: دولت مرکزی که عناد و دشمنی خاصی همیشه و در همه حال با گیلان داشته است. و همیشه گیلان را به عنوان یک حیات خلوتی به حساب می آورد. اقتصاد برای جاهای دیگر و مسافرت و تفریح در گیلان که البته از این تفریحات و گردشگری هم میهنان استان های دیگر، گیلان کم ضرر نمی بیند(در آینده در این باره بیش تر بحث خواهد شد). امروزه هم نمونه های بیشماری از نامهربانی نظام حاکم را می توانیم بینیم.

3-عامل قومیتی: این عامل در واقع از عوامل یک و دو بوجود آمده است. در بین گیلانی ها کمتر کسی پیدا می شود که حس جاه طلبی داشته باشد، ویا اگر داشته باشد آن قدر به قومیت خود پایبند نیست. پس از انقلاب بلشویکی در روسیه، سرمایه گذاران گیلانی به تدریج این جا را مناسب سرمایه گذاری ندیدند و سرمایه های خود را به خارج از استان انتقال دادند.

پرسیدم مهمترین عامل کدام یک می تواند باشد.در جواب به من گفته شد سقوط روسیه تزاری. ولی نظر خودم مبنی بر این است:

دشمنی دولت های مرکزی با گیلان باعث شد که همیشه فشار تبلیغاتی سنگینی بر روی این استان باشد، البته از نوع منفی. این که در تمامی فیلم های صدا و سیما چه قبل و چه بعد از انقلاب می توان دید، گیلک ها را به سخره می گرفتند و میگیرند و اشخاصی که در فیلم ها با زبان گیلکی یا زبان فارسی با لهجه گیلکی حرف می زنند، یا لات هستند یا آبدارچی یا گدا یا امثالهم. این فشار سنگین تبلیغاتی باعث شده تا خانواده ها کم کم از قومیت خود زده شوند و با فرزندان خود به زبان فارسی حرف بزنند و از پس این حرکت خیلی چیزهای دیگر بروز می کند. مانند نابودی زبان گیلکی.

از عوامل بالا شاید مهمتر از همه عامل دوم باشد. چون استان گیلان با دارا بودن تمامی منابع طبیعی و قرار گرفتن در یک منطقه فوق العاده- بین رشته کوه های (خو آترا پراس) یا همان البرز می تواند هم قطب اقتصادی باشد و هم گردشگری و هم کشاورزی و هم فرهنگی مانند بسیاری از کشور های اروپایی، در واقع گیلان دارای تمامی شرایط برای پیشرفت است ولی از این شرایط استفاده نمی شود.

1- با توجه به منابع طبیعی که در گیلان است و وجود انواع منابع معدنی و فلزات و… گیلان می تواند یک قطب صنعتی باشد.

2- با این سرزمین سبز که در میان دریا و کوهستان است و دارای بیش از 48 قلعه تاریخی می باشد و بناهای بسیار تاریخی دیگر و همچنین شهر های گیلان مانند ماسوله، فومن، لاهیجان، رشت و… و همچنین نواحی تاریخی مانند گورستان های تالش و یا تپه مارلیک و … می تواند قطب گردشگری باشد. فقط وجود نوار ساحلی می تواند این جا را یک استان گردشگری کند، چه رسد به گزینه های دیگر مانند کوه و جنگل و …

3- از نظر زمین، گیلان دارای زمین های بسیار مرغوب است، برنج گیلان در دنیا بی نظیر است، و محصولات متنوع کشاورزی دیگری به صورت عمده تولید می کند. همچنین وجود رودخانه های بسیار و … می تواند گیلان را به یک قطب کشاورزی تبدیل کند. البته این همه رودخانه در گیلان وجود دارد-46 رودخانه اصلی و بیش از 200 رودخانه فرعی)- که فقط سه سد بر روی آن ها زده شده آن هم در زمان پدر و پسر.

4- گیلان دارای نامداران زیادی در زمینه های علمی ادبی فرهنگی است. اشخاص مشهوری چون پروفسور مجید سمیعی و پروفسور رضا نمونه هایی از این افراد هستند که در دنیا مطرح هستند. از نظر ادبی  گیلان دارای اشخاصی مانند شیون فومنی و  دکتر معین است.  اشخاص زیادی در تاریخ مخصوصا دانشمندان گیلانی که در منابع تاریخی با نام جیلانی آمده اند را می توان دید. صحبت درباره مفاخر علمی خود مقاله ای است که باید نوشت. گیلان دروازه تمدن مدرن به ایران است. اولین استان ایران است که کتابخانه در آن ساخته و تئاتر داشت. سال گذشته(1387) در پی صدمین سال تاسیس شهرداری در رشت، رشت کلانشهر اعلام گردید. وجود بناهای تاریخی، مدارس قدیمی و بناهای بافت قدیمی که یکی یکی بخاطر جایگزین کردن ساختمان های جدید در حال تخریب هستند می تواند گیلان را به یک قطب فرهنگی نیز تبدیل کند.

مهمتر از همه مردم گیلان هستند که ثابت کرده اند قابلیت های بسیاری را دارند، این را این مردم در طور تاریخ اثبات کرده اند. نگاهی به تاریخ گیلان بیندازید به این موضوع پی خواهید برد، حتا تاریخ ایران هم بیانگر این موضوع هست، آن جایی کهمی نویسند کوروش بدون نیروهای گیلانی خود(آماردی ها و کادوسی ها) کاری از پیش نمی برد گرفته تا آن جایی که محاصره تبریز در انقلاب مشروطه شکسته نمی شد بدون جنبش مشروطه به گیلان. البته بعد از انقلاب مشروطه هم در گیلان اولین جمهوری خاور میانه در گیلان با نام جمهوری گیلان، خود نشانگر سطح فکری مردمان این دیار است.

حالا لطفاً شما هم نظرات خود را در این زمینه ارائه دهید و همچنین پیشنهادات خود را بگوئید تا شاید بتوانیم راه حلی برای بیرون رفت از این حالت بیابیم.

41 پاسخ to “گیلان امروز”

  1. papk said

    من با حرفای شما موافقم دوست من
    به نظر من راه حل برای بیرون اومدن گیلان و نه تنها گیلان بلکه تمام استانهای عقب افتاده ایران اینه که به صورت فدرالی اداره بشن ایران کشوریست با وضعیت آبو هوایی و جغرافیایی بسیار منحثر به فرد که حکومتهای نا لایق لیاقت اداره این کشور چهار فصل رو ندارن بنابر این در چنین کشوری با وضعیت اقلیمیه اینچنین بهترین حکومت حکومت فدرالی میتونه باشه که هر ایالتی ضمام امور خود را خودش در دست داشته باشه تا بتونه از استعدادهای بومیه ایالت خود با زاعقه مردم خود استفاده کنه

  2. پویان said

    مشکل اصلی خود ماییم که نمیتونیم خودمون (در حال حاضر) به استانها و شهرهای دیگه ایران ثابت کنیم چه برسه به کشورهای دیگه! به مشکلای اصلی و عمیق که مربوط به شناخت و تغییر در خودمون (که البته با گذشت زمان و تفکر درست میشه) اگر نگاه کنیم میبینیم همین تفکرهای غلط باعث میشه افرادی از خودمون با گرفتن سرمایه ای هنگفت از پایتخت برای بهبود شهر یا استان پولهارو برداشته و راحت! پا به فرار میذاره! این یه نمونهء کوچیک بود از این مثالها زیاد دارم و اطرافم پیش اومده حالا من و شما از یه سری مشکلای اینچنینی آگاهیم. آیا روستاییان گیلان که کم هم نیستند آگاهند. چقدر کتابی به این قضیه نگاه میکنیم! نه. اگه تحقیق کنیم میبینیم. خیلی از بالادستای ما (از استاندار گرفته تا شهر دار و استادای دانشگاه روستایی هستند) اونا با آرزوی رسیدن به جایی بالاتر تلاش کردن یا آرزوی بهتر کردن شرایط واسه دیگران ؟! شایدم هر دو! فکر کنم خودتون جوابش میدونید. من زیاد کتاب تاریخی نخوندم ولی تو زندگی که داشتم به این نتیجه رسیدم که مشکل اصلی ما نگاه کردن به اطراف و دیگران بر سر ما چه میکنندو غیره نیست. مشکل خود منم. مشکل خود تویی! کمی بیشتر به آیینه نگاه کنیم و خودمون از لحاظ درونی بیشتر ببینیم. به امید بهبود

    • صابر said

      به صورت نصفه و نیمه با حرف شما موافق هستم. گیلانیان هم کم کاری کردند ولی تا حدی. به عقیده من کمکاری ان ها بیشتر از سر بی هویتی آنان در نتیجه تبلیغات دولت های مرکزی است.

  3. دریا مالا said

    درود بر همه گیلانیان
    گیلانیان(نه مازندران) از زمانهای بسیار دور دارای هوش و ذکاوت خارالعاده خدادادی بوده اند و بسیار ورزیده و آشنا به فنون رزمی و سوارکاری که باعث میشده بسیاری از بزرگان و سرداران هخامنشی(بر اساس کتیبه های مکتوب) جزِء این قوم باشند به عنوان مثال گل لوتوس (نیلوفرآبی)یکی از نمادهای پارسیان ریشه در گیلان دارد و یا در کتاب سینوهه پزشک فرعون کلئوپاترا عاشق سرداری از پارس میشودکه ازمنطقه ای از ایران که در آن ابریشم پرورش میدادند آمده بود یا پس حمله تازیان به سرزمینمان، تنها قومی که حاضر به باج دادن و سرسپردگی به اعراب نشد گیلانیان بودند و کلیه اقوامی که داعیهء مردانگی و با … بودن دارند سر تسلیم و پیشکش کردن بهترین و قشنگترین دخترانشان به سرداران عرب گوی سبقت را از هم دزدیدند و تنها در دوره صفویه بود که همسو با انسجام و یکپارچگی ملی و ساز مخالف نزدن، تشیع را پذیرفتند تا حکومت مرکزی(ایرانی) را در برابر عثمانیان تقویت کند (هنوز هم در میان اعراب حجاز ضرب المثلی نزدیک به مضمون «اگر به کافرستان(گیلان) اعراب رسیدند تو هم به فلان چیز میرسی»
    باری
    در دوران معاصر استعمار با استفاده از ایادی داخلی بلایی که اشغالگران نتوانستند بر سر این مردم نجیب بیاورن بر سرشان آورده اند
    از طریق تحقیر، نسبت دادن صفات خودشان به گیلانیان، از بین بردن صنایع دستی و کوچ دادن اجباری بومیان متخصص و کارآفرین،عدم همکاری در مجامع اداری و دادن تسهیلات به افراد غیر بومی و حیف و میل این تسهیلات بدلیل عدم شناخت نیازمندیهای استان توسط آنها، ترویج سنگین اعتیاد و بیشتر از استانهای دیگر در گیلان و …
    با همه اینها گیلانی ریشه در نیکیها دارد ومانند ققنوس سر از خاکسترش بیرون می آورد و جمهوری دمکراتیک گیلان را بی نیاز از همه بدخواهان با اتصال به مام میهن بنا خواهد نهاد
    گیلان ثروتمندترین کشور کوچک دنیا خواهد شد چون همه چیز را برای یک کشور شدن را دارد زبان،خط،منابع طبیعی و انسانی و … این رویا نیست این گرفتن حق سرزمینم از حلقوم مفت خوران کویر نشین است در اینده ای نزدیک 

  4. shahin said

    صابر جان!
    شاه عباس گیلان را فتح کرد یا با سفاکی هر چه تمامتر انرا اشغال کرد؟!
    پس از ان گیلان را گیلانی ها اداره میکردند یا سرا ن قزلباش وشاهسون؟!

  5. صابر said

    نام این کار بازی با کلماته! حالا من می گم فتح، شما بگو کشت و کشتار، غارت، خون ریزی در حد لالیگا یا هر چیز دیگری. جایی که بخواهم تاریخ بنویسم کامل می گم، جایی که بخوام اشاره کنم به چند کلمه اکتفا می کنم. بعدش هم از اون زمان تا حالا این همه سال گذشته، در این همه سال که حتا نیمی از اون رو هم صفویان در اختیار نداشته اند، آیا تا بحال گیلان حاکم گیلانی نداشته؟

  6. shahin said

    صابر جان! نمیدانم چرا عصبانی شدی!
    اشغال سفاکانه یک سرزمین اگر «فتح» معرفی شود, در بهترین حالت ناشی از بی اطلاعی است.
    گیلان از سال 1000 ه.ق, گیلان در مجموع حدود 60 سال از یوغ حاکمیت بیگانه ازاد بوده و توسط گیلانیان اداره میشده است.

    • صابر said

      عزیز من، من عصبانی نشدم، یعنی به خاطر این مسائل عصبانی نمیشم بهیچ، بلکه خوشحال هم می شم، کسی نیست باهاش بحث کنم، یکی پیدا بشه چهار کلام حرف بزنیم خیلی خوشحال هم میشم، به هر حال من می گم در جایی میخوام اشاره کنم به این موضوع، حالا بخوام یک جمله کامل بنویسم بحث رو به انحراف می کشونه! بجای این که محور حرف بره سمت بی عدالتی و ضلم، می ره سر حمله اون فلان فلان شده به اینجا، در ضمن اگر بخوایم اون طور بنویسیم باز هم شما کامل نمی گیف باید در این جمله ات طوری بفهمونی که لاه، شاه عباس حریف گیلن نشد مگر با خیانت یک نفر. پس یک جمله جدید بساز که این هم توش درج شده باشه، در ضمن پیشنهاد می کنم کتاب «حکمرانان گیلان در عهد زندیه و قاجاریه» نوشته آقای «هومن یوسفدهی» رو بخونی. منظور من از حکمرانان گیلانی که گیلان رو اداره کرده اند هم این نیست که با استقلال این کار را کرده باشند، گاهی گیلان دارای حکمران داخلی بوده ولی آنها هم گماشته مرکز بوده اند، الان استاندار به ان معنای حکمران سابق نیست، ولی تا حدی مسئول چیزهایی هس که تو استان می گذره و این استاندار هم از مرکز انتخاب میشه، نمایندگان مجلس گیلان هم از مرکز تائید صلاحیت می شوند. پس از «اشغال سفاکانه در ضمن خیانت» گیلان به دست شاه عباس ملعون خیلی از مواقع این طور بوده.

  7. shahin said

    صابر جان!
    از دید طرفداران شاه عباس عمل او «فتج» قلمداد میشد. اما از دید مردم گیلان «اشغالگری» . به همین دلیل مردم گیلان او را «ظالم شاه» مینامیدند!
    مسلما شما از گروه اول نیستد. در اینصورت لازم است که بجای کلمه «فتح»از کلمه «اشغال» استفاده شود, همین و بس!

  8. shahin said

    راستش, هر کس این مطلب را بخواند, نتیجه میگیرد که اشغال گیلان – تا زمان پهلوی- نقش بسیار متبتی درتاریخ ان داشته است !
    صمنا اینرا هم بگویم که از اشنایی با شما و سایت پربارتان بسیار خوشحال هستم.
    جانا قوربان برارئی!

  9. shahin said

    ایا این همان کتابی است که شمایل اخرین حکمران مستقل گیلان یعنی امیر هدایت فومنی بر جلد ان قرار دارد؟

    • صابر said

      کدام کتاب را می گویی نمیدانم، ولی روی کتاب حکمرانان گیلان زند و قاجار، عکس امیر هدایت الله خان فومنی، آخرین کسی که به طور موقت، تحت شرایط خاصی مدت 28 سال عمدتا مستقل بر کل گیلان حکمرانی کرد.

  10. shahin said

    راستش من این کتاب را نخوانده ام. اما فکر میکنم اساسا در رابطه با
    حکمرانان مستقل گیلان بالاخص امیران دومین دوره سلسله
    ال اسحاق از جمله امیر هدایت فومنی باش .

    • صابر said

      این کتاب درباره حاکمان گیلان در این دو دوره است، فکر کنم اتفاقات دوره 124 حاکم را بیان می کند، بیشتر از آن که بگوید حاکمان چه کار کرده اند، نوشته می شود که در گیلان چه اتفاقاتی افتاد. از نظر تناریخی کتاب خوبیست.
      من همه جا دیده ام که نوشته اند هدایت الله خان از یک خاندان اصیل بوده، نمیدانستم از آل اسحاق بوده. اگر در این زمینه مردکی داری به من ارائه بده، چون چند روز پیش تا حالا در صدد بودم مقاله ای در رابطه با هدایت الله خان بنویسم، تا سه شنبه هم این کار باید انجام شود. و این گفتگو ها و آن کار با هم همزمان شد که اتفاق جالبیست از نظر من.

  11. shahin said

    در دوره طولانی مدت حکمرانی امیر هدایت فومنی, گیلان بارها مورد جمله کریم خان لر (زند) و اغا محمد خان ترکمن (قاجار) قرار گرفت.

    • صابر said

      بله. در دوره طولانی هدایتا الله خان جنگ های زیادی پیش امد. فکر کنم سه طرف اصلی جنگ، یکی هدایت الله خان بود، آن یکی محمد حسن خان و قاجاریان و دیگری کریم خان و الباقی لرها(زندی ها). ولی گاهی هم از شاهسون و زنجان هم حمله هایی شد که بی پاسخ نماند.

  12. حسین said

    واقعن متاسم که کشور عزیز ما به دست ایرانی های … افتاده

  13. shahin said

    صابر جان!
    این جنگ ها دو طرف بیشتر نداشت, یک طرف مدافعین یعنی مردم گیلان بزعامت
    امیر هدایت گیلانی وطرف دیگر متجاوزین. ابتدا بسرکردگی کریم خان لر (زندیه) و سپس بسرکردگی اغا محمد خان ترکمن(قاجار). ایلات موسوم به قزلباش و شاهسون بدنه نظامی نیروهای متجاوز را تشکیل میدادند.

    • صابر said

      پس من پیشنهاد می کنم که همان کتاب را که پیش تر گفتم، یا کتاب تاریخ گیلان پس از اسلام از قربان فاخته را بخوانی. چون گاهی می شد که مثلا زنجان بدون هماهنگی قوای محمد حسن خان حمله می کرد.
      بعدش هم محمد حسن خان اول گیلان را اشغال کرد. بعد کریم خان حمله کرد و او به طرف گرگان رفت. گیلان به دست کریم خان افتاد. دوباره محمد حسن خان حمله کرد و گرفت و … پیوسته شد این سلسله تا مرگ هدایت…
      در ضمن من مدرکی میخواستم دال بر این که آیا هدایت الله خان از نوادگان آل اسحاق هست یا نه. چون در اون صورت تمامی معادلات رنگ دیگری می گیره.

  14. shahin said

    منظور شما از «معادلات» چیست؟ تمام حکمرانان مستقل گیلان از عادل شاه به بعد جملگی وابسته به خاندان ال اسحاق بودند. در اینرابطه از جمله میتوانید به کتاب دارالمرز گیلان مراجعه کنید. البته متجاوزان همواره عنوان اصلی انان را کتمان مینمودند. متلا از ذکر کلمه «امیر» ابا داشتند و یا عادل شاه را غریب شاه!!! مینامیدند.

    • صابر said

      من دارالمرز را دارم. تا حالا هم کامل نخواندم. منظور از معادلات نتیجه گیری ها در باره کارهای افراد است. کسی که از آل اسحاق باش و همچین کارهایی در کارنامه خود داشته باشد، نشان می دهد که از تاریخ خاندان خود اگاه است و میخواهد چیزهایی را زنده کند ولی کسی که از ال اسحاق نباشد نشان می دهد به خاطر دلایل دیگری باید چنین کارهایی کرده باشد.

  15. سعید said

    تنها راه برون رفت افتادن اختیار گیلان به دست گیلانی است و بس!
    یعنی برقراری فدرالیسم در کشور عزیز ما ایران!

    • حسن said

      بی غیرتی مسئولان را چه کار خواهید کرد؟
      همین الان همان یکذره پولی که برای پروژه ها هست را همه می خواهند بالا بکشند

  16. سعید said

    فدرالیسم مبتنی بر دموکراسی است. اما نظام فعلی مبتنی بر دیکتاتوری!

    • صابر said

      منظور؟
      من فکر می کنم مشکل در نوع حکومت نیست، همین حکومت حاضر اصفهان را به این صورت در آورده.
      لطفا هیچ کس نگوید که اصفهان را شاه عباس و دار و دسته صفوی ساخته اند! این روزها این قدر این جمله مضحک را شنیده ام که پس از شنیدن این جمله دوست دارم یک سیلی نثار صاحب آن مغزی که این اندیشه از آن تراوش کرده کنم!!

  17. برنج…چای…ماهی…دریا…باران…مرکبات…زیتون…در کنار این همه ثروت زیست می کنیم امادر حاشیه ی خیابان ها! در زیر سایه بان بانک های «ملت» و «ملی» و «تجارت» و ثامن الئمه و کوفت . زهر و مار … دست هایی برای گدایی درازتر از پاها در انتظار جیب های ماست !

  18. ashkan said

    دوستان با این همه مشکلاتی که عرض کردید باید بگم که مشکل از خودمونه. ما به هر کی از راه میرسه یه دست کولی میدیم بعدش میگیم چرا پیشرفت نمیکنیم. ما به هر دولتی که سر کار میاد سر تعظیم فرود میاریم………خلاصه از ماست که برماست.البته نسل جدید میتونه با اصلاح فرهنگ جامعه این مشکلاتو رفع کنه. ما جوونا باید این کارو بکنیم. برای یک بار هم شده نسبت به خاکمون عرق نشون بدیم. خودمونو درست کنیم همه چی حله. به امید گیلانی آباد

  19. ashkan said

    یه چیزی یادم رفت بچه ها: البته ترکها کم به فرهنگمون لطمه نزدند، هنوزم دارن میزنند. شاه عباسم یه نمونه از این ضرر زننده ها به فرهنگ ما گیلانیها بوده

  20. parsa said

    doostan movazeb bibim ki be dame tajziye dankafim
    gilanen irana khooshane shin danidi va chahar ta
    bi hoviyyat natanid amara ami sahme ja vavinid, an
    chi harfi isse, aman a keshvara kanare digaran chakoodim va alan bayim khaili rahat ami sahma va gozar bookoonim? na na a kalaka amara nasha zen, aman tamame
    irana saham darim, ami niakane khoon a keshvare esteghlale re foovoste, aman ami haghgha khayim va
    ami hagh khaili faratar az khake gilane, man ato dinam
    a mozooya. shad bibid, shoomara ghoorban

  21. شاهین said

    پارسا جان! «امن امی حققه خاییمی» ! ا جق کی اونه جا
    گب زئئن دری چی ایسه آبرار؟!! مره روشنا کون بیدینم!
    هاسا چوطو شا ا حققه فاره سئن؟!
    می گب انه :
    دیموکراسی ایرانه ره!…..خودموختاری گیلانه ره!
    تی گبه رآفا ایسام!
    جانا قوربان!

  22. parsa said

    shahin jan salam va salam gam hameye doostana
    shahin jan agar deghghat bookoodibi man faghat tazjiye
    sar harf daram va shadidan mookhalefam vali hoo
    sheddate mara khayam ki aman gilanen ki faghatam
    gilak niyim, balki talashanam ziadid va agar paye
    tajziye be mian baye shayad ushanam khayid ami ja
    jooda bibid, khab bad ara az gaskar ta ura razvanshahr
    ta astara jooda be va labood deylemanam gidi ki
    gilak niyid, amrere mane ita koochi gilakastan ki
    uni nama ami dilkhooshi re nihimi gilan.
    amma bala mi sar digar ravashani ki tane amara
    be ami hoghoogh barasane hassa khod mokhtari
    ya federalism va bidinim ki mardoome nazar chiye
    amnam va avval ami roo kar bookoonim va hadde aghall
    ane ki de ami zakana farsi yad nadim, akhar bidoone
    zabane gilaki ki de aman ami hoviyatta az das
    dihim, niye magar? khab pas va kare farhangi
    koodan va hamzaman ami khastana va matrah bookoonim
    va tamame madrasane mian gilaki yad giftan ijbari
    babe, chooto be ki ami madarese mian arabi o
    italia’i o almani o ingilisi tadris be va gilaki
    tadris nibe? tayam ashana gim gidi gialaki ki zaban
    niye, faghat man nafahmam ki age gilaki zaban niye
    chere agar man dorost gilaki harf bazanam ushan hichche nafahmidi? khab ashan safsata darid va
    hagh fagiftaniye na fadani
    bazam vishtar a moredane mian gab khayim zen
    tara va hameye ami khobe gilakana dorood gam

  23. Shahin said

    مره هاطو بومو کی تونم می امرا یی ! یعنی خایی کی ایرانه مئن دیموکراسی و گیلانه مئنم خودموختاری برقرار بیبه !
    البت کی گیلکی او زمات تانه رسمی بیبه کی ا شوعار بتانه پیادا به ! یعنی امن دیموکراسی و خودموختاریه فاریسیم !
    خوش بی بی!

  24. گیله مرد said

    بحث در مورد جدایی طلبی در حال حاضر بی معنیه
    فعلا مهمترین چیز پیشرفت گیلان و حفظ تاریخ گیلان و دور نگه داشتن آن از تحریف ایرانیاست .
    تا زمانی که دوباره مردم گیلان به هویت خود پی ببرند . و برای روشن کردن هویت گیلانی اندکی نژاد پرستی نیازه (( گرچه انسان به حکم انسان بودنش بدور از هرنژاد و عقیده برابرند)) ولی برای مقابله با حکومت مرکزی ایران که خواهان از بین رفتن هویت گیلانیست تنها راه نژاد پرستی گیلانیانه
    بعد از پیشرفت و بازگشت قدرت درگیلان اگر مردم گیلان آن زمان تصمیم به جدایی بگیرند مسلما هیچ کشوری نمیتواند مانع آن شود .

  25. Nobody said

    درود بر همه گیلانیانگیلانیان(نه مازندران) از زمانهای بسیار دور دارای هوش و ذکاوت خارالعاده خدادادی بوده اند و بسیار ورزیده و آشنا به فنون رزمی و سوارکاری که باعث میشده بسیاری از بزرگان و سرداران هخامنشی(بر اساس کتیبه های مکتوب) جزِء این قوم باشند به عنوان مثال گل لوتوس (نیلوفرآبی)یکی از نمادهای پارسیان ریشه در گیلان دارد و یا در کتاب سینوهه پزشک فرعون کلئوپاترا عاشق سرداری از پارس میشودکه ازمنطقه ای از ایران که در آن ابریشم پرورش میدادند آمده بود یا پس حمله تازیان به سرزمینمان، تنها قومی که حاضر به باج دادن و سرسپردگی به اعراب نشد گیلانیان بودند و کلیه اقوامی که داعیهء مردانگی و با … بودن دارند سر تسلیم و پیشکش کردن بهترین و قشنگترین دخترانشان به سرداران عرب گوی سبقت را از هم دزدیدند و تنها در دوره صفویه بود که همسو با انسجام و یکپارچگی ملی و ساز مخالف نزدن، تشیع را پذیرفتند تا حکومت مرکزی(ایرانی) را در برابر عثمانیان تقویت کند (هنوز هم در میان اعراب حجاز ضرب المثلی نزدیک به مضمون “اگر به کافرستان(گیلان) اعراب رسیدند تو هم به فلان چیز میرسی”باریدر دوران معاصر استعمار با استفاده از ایادی داخلی بلایی که اشغالگران نتوانستند بر سر این مردم نجیب بیاورن بر سرشان آورده انداز طریق تحقیر، نسبت دادن صفات خودشان به گیلانیان، از بین بردن صنایع دستی و کوچ دادن اجباری بومیان متخصص و کارآفرین،عدم همکاری در مجامع اداری و دادن تسهیلات به افراد غیر بومی و حیف و میل این تسهیلات بدلیل عدم شناخت نیازمندیهای استان توسط آنها، ترویج سنگین اعتیاد و بیشتر از استانهای دیگر در گیلان و …با همه اینها گیلانی ریشه در نیکیها دارد ومانند ققنوس سر از خاکسترش بیرون می آورد و جمهوری دمکراتیک گیلان را بی نیاز از همه بدخواهان با اتصال به مام میهن بنا خواهد نهادگیلان ثروتمندترین کشور کوچک دنیا خواهد شد چون همه چیز را برای یک کشور شدن را دارد زبان،خط،منابع طبیعی و انسانی و … این رویا نیست این گرفتن حق سرزمینم از حلقوم مفت خوران کویر نشین است در اینده ای نزدیک 
    +1

  26. Lavinie said

    درود بر همه گیلانیانگیلانیان(نه مازندران) از زمانهای بسیار دور دارای هوش و ذکاوت خارالعاده خدادادی بوده اند و بسیار ورزیده و آشنا به فنون رزمی و سوارکاری که باعث میشده بسیاری از بزرگان و سرداران هخامنشی(بر اساس کتیبه های مکتوب) جزِء این قوم باشند به عنوان مثال گل لوتوس (نیلوفرآبی)یکی از نمادهای پارسیان ریشه در گیلان دارد و یا در کتاب سینوهه پزشک فرعون کلئوپاترا عاشق سرداری از پارس میشودکه ازمنطقه ای از ایران که در آن ابریشم پرورش میدادند آمده بود یا پس حمله تازیان به سرزمینمان، تنها قومی که حاضر به باج دادن و سرسپردگی به اعراب نشد گیلانیان بودند و کلیه اقوامی که داعیهء مردانگی و با … بودن دارند سر تسلیم و پیشکش کردن بهترین و قشنگترین دخترانشان به سرداران عرب گوی سبقت را از هم دزدیدند و تنها در دوره صفویه بود که همسو با انسجام و یکپارچگی ملی و ساز مخالف نزدن، تشیع را پذیرفتند تا حکومت مرکزی(ایرانی) را در برابر عثمانیان تقویت کند (هنوز هم در میان اعراب حجاز ضرب المثلی نزدیک به مضمون “اگر به کافرستان(گیلان) اعراب رسیدند تو هم به فلان چیز میرسی”باریدر دوران معاصر استعمار با استفاده از ایادی داخلی بلایی که اشغالگران نتوانستند بر سر این مردم نجیب بیاورن بر سرشان آورده انداز طریق تحقیر، نسبت دادن صفات خودشان به گیلانیان، از بین بردن صنایع دستی و کوچ دادن اجباری بومیان متخصص و کارآفرین،عدم همکاری در مجامع اداری و دادن تسهیلات به افراد غیر بومی و حیف و میل این تسهیلات بدلیل عدم شناخت نیازمندیهای استان توسط آنها، ترویج سنگین اعتیاد و بیشتر از استانهای دیگر در گیلان و …با همه اینها گیلانی ریشه در نیکیها دارد ومانند ققنوس سر از خاکسترش بیرون می آورد و جمهوری دمکراتیک گیلان را بی نیاز از همه بدخواهان با اتصال به مام میهن بنا خواهد نهادگیلان ثروتمندترین کشور کوچک دنیا خواهد شد چون همه چیز را برای یک کشور شدن را دارد زبان،خط،منابع طبیعی و انسانی و … این رویا نیست این گرفتن حق سرزمینم از حلقوم مفت خوران کویر نشین است در اینده ای نزدیک +1
    +1

  27. peyman said

    salam
    be nazaram bedune joda shodan, gilan pishraft nemikone chon kasani nemikhan pishraft kone vaghty ham ke migim joda shodan foran ma ro khaen midunan dar sooraty ke age inghadr ma ro aziat nakonan niazi be joda shodan az keshvar nist

  28. محمد said

    سلام
    تنها راه حل مشکل ما پررنگ کردن گذشته ی گیلان هست که متاسفانه منابع زیاد نست در موردشون.
    در ضمن مسئلین باید بومی بشن.
    مازندران هم یکی از مشکلاته.
    آدمهای غیر بومی مشکل دیگه هستند که هر کاری میکنند به اسم گیلان و گیلانی تموم میشه.

  29. علی said

    اون که گِه اشکال از اَمَ گیلکانه، از خودش شروع بوکونه….. دور نیه او روز که اَمَ ایبار دِ به امی حق فرسیم…فقط باید اطلاع رسانی گودن….باید امی گیله جاغالان خوشانه تاریخا بدانید !! موشکل انی کی زاکان فکر کونیدی تاریخ اوشان هَ کوروش و … ایسیدی !!! اگر بدانیدی اَ تاریخا و بفهمید که اوشناه تاریخ چَندر جه ایران و فارسانه تاریخ غنی تر و با شکوه تره…هرگز خوشانه ایچازه فائانددی کی دیگری بایه اَشانه سر…دور نیئه او روز…فقط ای میزگره غیرت و همت خایه تا اطلاع رسانی ببه که شوکر خودا اَ روزان زیاد دئندرم امی زاکان چوتو خوشانه تاریخه جه اشنا بوستندریدی

بیان دیدگاه