می گیلان

تاریخ, موسیقی, فرهنگ, جغرافی, زبان, شعر و مسایل روزمره گیلان

بانو شمس

Posted by صابر در اکتبر 2, 2009

بانو شمس از سال 1327 خوانندگي را شروع كرد

بانو شمسی شمس

شمسي شمس در رشت متولد شد و در مدرسه پيك سعادت تحصيل نمود. او از سال 1327 خوانندگي را شروع كرد. ابتدا در برنامه هاي شير و خورشيد سرخ و بعد به نام ناشناس در راديو تهران مي خواند. وي همسر حبيب الهي بديعي بود و در زمان فيلمبرداري فيلم ولگرد با هم آشنا شدند. اين خواننده نزد ابوالحسن صبا و حسين ياحقي تعليم گرفت و از سال 1333 يا 1334 تا پايان سال 1336 در اركستر شماره ي شش راديو تهران كه رهبري آن را بديعي به عهده داشت مي خواند. برنامه هاي اين اركستر شب هاي جمعه از راديو پخش مي شد. از معروف ترين تصنيف هاي اين دوران تصنيف نرگس شيراز و دختر سنبل فروش مي باشد. او در سه فيلم سينمايي به نام هاي ولگرد به كارگرداني مهدي رييس فيروز، خورشيد مي درخشد به كارگرداني سردار ساكر و همه گناهكاريم به كارگرداني عزيز رفيعي بازي كرده است.

نام بانو شمس از يک طرف در رديف نام های معروف آن زمان چون روح انگيز، ملوک ضرابی و روحبخش می نشست در حالی که به لحاظ زمانی، يک نسل با آنها فاصله داشت و به لحاظ کار موسيقی هم در آن پايه قرار نداشت.

از طرف ديگر او همدوره دلکش، مرضيه و پروين بود و مانند يکی از آنها در دوره اول سينمای ايران نقش هايی ايفا کرد. در هر حال صدای دلنشين او در ترانه هايی چون نرگس شيراز که مرغ زيبا را به سخن و گل را به چمن باز می آورد، هنوز هم ورد زبان کسانی است که آن سال ها را به ياد دارند يا به موسيقی ايرانی عشق می ورزند.

شايد بتوان گفت که شعر برخی از شعرا و ترانه سرايان فارسی با صدای دلکش او بود که ماندگار شد. مانند همين نرگس شيراز که شاعر آن معينی کرمانشاهی است يا بعضی شعرهای کريم فکور و بيژن ترقی. با وجود آنکه در زبان فارسی ترانه های خوبی از بانو شمس به يادگار مانده اما او بيشتر به خواننده تصنيف ها و ترانه های گيلکی شهرت داشت. ترانه هايی که او با خواننده ديگر هم ديار خود شاپور جفرودی اجرا کرده از شهرت و محبوبيت بيشتری برخوردار است.

بانو شمس معروف ترين ترانه اش را درباره شيراز خواند، اما خود اهل شمال ايران بود. شمسی شمس   در مرداد ماه 1385 در آمريکا، در خلوت و تنهايی زندگي را وداع گفت.

دانلود نرگس شیراز

دانلود برخی از کارهای بانو شمس.

توجه:

عرض کنم خدمت کسانی که این کارها را دارند. من چه سی دی و چه از اینترنت، هر چه از برخی هنرمندان قدیمی گیلان مانند شمس، دعایی، زیبا کناری و شوریده و آبکناری و … دریافت کرده ام دارای کیفیت بسیار پائین و معمولا از یک طرف(چپ یا راست) پخش می شدند که برای من خیلی آزاردهنده می شد. به همین خاطر کارهایی را که آپلود می کنم همیشه سعی می کنم از نظر کیفیت صدا ارتقا دهم. اگر قبلا  کارهای شمس را دریافت کرده اید  هم پیشنهاد می کنم از این ها استفاده کنید، حداقل از نظر کیفی شاید بهتر باشند. برخی مشکلات مانند یک بانده بودن، خش خش زیاد و هوا را حل یا به صورت کامل و یا تا جایی که من می توانستم حل کردم.

1-آشور پور – شمس – بوشو بوشو
2-بهارای بهارای
3-اشاره
4-قار نوکون
5-گیلکه دختر
6-گولابه شیشه
7-جفرودی – شمس – آخودا
8-جفرودی – شمس – گول بامو
9-ناصر مسعودی – شمس – کاکوله
10-می
11-می دیل
12-پا به زنجیر
13-راست بگو
14-ترا بخودا
15-تی وستی

اگر در دانلود موسیقی مشکل دارید این جا را کلیک کنید

5 پاسخ to “بانو شمس”

  1. پدرام said

    سلام مرسي آهنگ هاي خانوم شمس رو نداشتم. فقط يكي دو تا از آهنگاش رو داشتم مرسي خيلي ممنون. واقعا دستت درد نكنه. ترانه ي دو صدايي جفرودي شمس كه اسم گول بامو برايش انتخاب كردي همان شعر معروف و مشهور ماهي است عزيز اگر اسم ماهي رو برايش انتخاب كني پيدا كردنش از طريق سايت هاي سرچ راحت تر است.

  2. سلام

    اول پیشنهاد : در انتهای هر پست منی فاصله بین متن و خط انتهایی ایجاد کنید تا قسمت نظر ها و دید گاه معلوم و مشخص شود. کلی گشتم تا دیدگاه را یافتم.

    دوم یک سوال : آیا امکانش دارد که این آهنگ ها را تبدیل به کد آهنگ کنید تا مورد استفاده در ولاگ ها و سایت ها قرار گیرد؟

    ممنون

  3. Mary said

    با سپاس از اطلاعاتتون. من صفحه ی شما رو در ویکی پدیا در پیوند صفحه ی آقای حبیب الله بدیعی قرار دادم. و واقعا لذت بردم از مطالبتون. خودم اهل رشت هستم و بسیار مشتاق شنیدن آهنگ های بانو شمسی شمس بودم که البته موفق شدم تعدادی از آهنگ ها روهم در سایت های مختلف پیدا کنم.
    متشکرم
    ——————-
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%A8%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D8%B9%DB%8C

  4. saba said

    آهنگ بوشو بوشو با همراهی استاد جفرودی است…استاد عاشورپور هیچوقت با بانو شمس همکاری نداشتند

  5. مجتبا شفاعی said

    دوست عزیز آهنگ بوشو بوشو رو که شما گذاشتید به نام شمس و عاشور پور باید به اطلاع برسونم این اجرا متعلق به شمس و نادر گلچین هست

بیان دیدگاه